DET GÄLLER ATT GÅ UTANFÖR BOXEN! En intervjustudie om förskolepersonals strategier för att ta emot nyanlända barn

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Charlotte Öhman; [2017-09-29]

Nyckelord: förskola; nyanlända barn; strategier;

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolans arbete med att ta emot nyanlända barn och familjer. Syftet uppnås genom analys av förskolepersonals beskrivningar av möjligheter och utmaningar som de ställs inför när de ska organisera den pedagogiska verksamheten och förskolepraktiken i mötet med nyanlända barn och familjer. Teori: Wengers (1998) sociokulturella teoribildning om praktikgemenskaper (Communities of practice) med sitt fokus på det anpassade och konkreta görandet i sociala processer har varit studiens teoretiska perspektiv. Metod: Studien är en kvalitativ intervjustudie. Empirin består av inspelade samtal och transkriptioner med två förskollärare, två förskoleobservatörer samt tre förskolechefer från tre olika kommuner. Materialet har bearbetats, det vill säga kodats, tematiserats, analyserats och tolkats i en abduktiv process. På detta sätt har ett antal teman arbetats fram som visar på olika strategier för att ta emot nyanlända barn med familjer i förskolan. Resultat: Analysen resulterade i fyra teman vilka i studien förstås som strategier för att ta emot nyanlända barn. Dessa teman/strategier har benämnts: kommunikation/språk, förhållningssätt/värdegrund, didaktiskt innehåll samt organisation/ /kompetensutveckling. Temat kommunikation/språk handlar om olika sätt att kommunicera i förskolan. Temat förhållningssätt/värdegrund handlar om förhållningssättets betydelse för mottagande av nyanlända barn. Temat didaktiskt innehåll handlar om konkret pedagogiskt material som didaktiskt innehåll i förskolan. Det sista temat som berör organisation/kompetensutveckling handlar om hur organisatoriska strategier samt kompetensutveckling kan främja mottagande av nyanlända barn. Sammanfattningsvis konstateras att det deltagarna beskriver kan förstås som strategier för att ta emot nyanlända barn. Deltagarna beskriver dessa strategier som såväl beprövade som obeprövade. Genom att deltagarna ställs inför utmaningar och möjligheter i sitt yrkesutövande när de tar emot nyanlända barn och familjer beskriver deltagarna behov för att klara sitt uppdrag. För att kunna möta dessa behov behövs och har utvecklats strategier vilka i studien beskrivs som kommunikativa, värdegrundsbaserade, didaktiska samt organisatoriska. I studien problematiseras och diskuteras dessa strategiers potential ur verksamhetsutvecklande perspektiv vilket skulle förutsätta diskussioner och problematisering utifrån värdegrundsarbete och kunskapssyn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)