Digitalisering i skolan - om skolans aktiva och passiva deltagare
Sammanfattning: Denna uppsats handlar om hur digitalisering i dagens gymnasieskola. Digitaliseringen har kommit att bli en stor del av samhället och har därmed även blivit en central del av skolans arbete och målsättning. Digitaliseringen har genomgått en stor utveckling men fortsätter hela tiden att utvecklas och växa. Denna uppsats syftar därför till att undersöka hur elever, lärare och övrig personal på skolan positioneras i samband med styrdokumentens formuleringar rörande digitalisering. Syftet var också att försöka ta reda på vilken typ av digital kompetens som dessa personer bör besitta eller få möjlighet att utveckla, samt vilken betydelse denna kompetens har för undervisning och lärande. Undersökningen genomfördes med hjälp av en textanalys av den allmänna läroplanen för gymnasieskolan och ämnesplanen för svenska i gymnasiet. Analysen hade sin utgångspunkt i textens ideationella struktur. Denna metod möjliggjorde analysen av vilka som positioneras som aktiva respektive passiva deltagare i de olika processerna kopplade till digitalisering och användning av digitala verktyg. Resultatet visade att såväl elever och lärare som övrig personal i skolverksamheten behöver besitta en viss digital kompetens för att kunna uppfylla de mål och krav som Skolverket ställer på utbildningen. Vidare visade resultatet också att dessa typer av digital kompetens är viktig inte bara i utbildningssammanhang, utan utgör också en viktig del av samhället och individens roll som aktiv samhällsmedborgare.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)