Strategiska förutsättningar för prissättningsstrategier

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Branschen för personlig assistans präglas av minskade lönsamhetsmarginaler och en intensifierad konkurrens. Detta har skapat en marknadssituation där värdeappropriering blir en central förmåga för aktiebolagen. Syftet med studien är att undersöka hur dessa aktiebolag prissätter sina produkter samt vilka faktorer som ligger till grund för en effektiv prissättning. Studien visade att interna element samt externa krafter hade en tydlig påverkan på prissättning inom assistansbranschen och påvisades skapa olika förutsättningar för val av prissättningsstrategi. Fyra dominerande typer av prissättningsstrategier identifierades inom assistansbranschen, där externa faktorer hade en mer signifikant påverkan på kostnadsbaserad prissättningsstrategi (I och II) än på värdebaserad- och konkurrensbaserad prissättningsstrategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)