Idrott och hälsa, ett ämne där könsmönster ifrågasätts? : En studie om idrottslärares tankar och upplevelser av att arbeta med frågor gällande stereotypa könsmönster.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka möjligheter som undervisning i skolämnet Idrott och hälsa ger för att arbeta med frågor om genus och stereotypa könsmönster. Utgångspunkten för denna studie är att skolan har i uppdrag att belysa frågor gällande könsmönster och jämställdhet (Skolverket.se). Intresset för denna studie ligger i att undersöka vilka ingångar det finns till detta i ämnet Idrott och hälsa samt att belysa yrkesverksamma lärares tankar och erfarenheter kring detta. I denna studie har fyra yrkesverksamma lärare i Idrott och hälsa som jobbar inom olika stadier i skolan intervjuats. I resultatet visar det sig att lärare i samtliga stadier har ambitionen att skapa en undervisning som är inkluderande för alla elever, men att detta görs på olika sätt. Däremot framkommer det att frågor gällande könsmönster och genus sällan aktualiseras som ett praktiskt arbetsmoment i ämnet Idrott och hälsa. Istället framkommer det att lärare har ambitionen att synliggöra frågor gällande stereotypa könsmönster genom deras bemötande av elever samt att vara en god förebild. Förhoppningen med denna studie är att den kan öka intresset för dessa frågor samt inspirera till hur lärare i Idrott och hälsa kan utveckla sin undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)