Inkludering av flyktingbarn för att möjliggöra utveckling samt lärande i förskolan : Fem förskollärares erfarenheter av möjligheter och hinder i arbetet med flyktingbarn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att belysa och problematisera förskollärarnas uppfattningar om möjligheter samt hinder i arbetet med att stödja flyktingbarn i svåra livssituationer för att möjliggöra lärande och utveckling i förskolan. Denna studie har genomförts i två olika kommuner med hjälp av enskilda intervjuer av förskollärare som arbetat med flyktingbarn i svåra livssituationer. Studien har utgått från en kvalitativ forskningsansats. Intervjufrågorna var semistrukturerade. Vi använde oss av öppna frågor samt följdfrågor i intervjuerna. För att kunna belysa studiens syfte har arbetet haft stöd från systemteori, teorin om KASAM samt kategoriska, relationella och dilemmaperspektiv genom vilka vi har analyserat studiens forskningsfrågor. Studien har strävat efter att finna vilka fungerande metoder förskollärare besitter samt eventuella utvecklingsområden för att kunna stödja flyktingbarn. Resultatet visar på en strävan efter en likvärdig verksamhet med en önskan om mer handledning och kunskaper inom området. Ett positivt samt öppet förhållningssätt och strävan efter att skapa trygghet för flyktingbarn lyfts fram som några av de grundläggande komponenterna för att kunna stödja flyktingbarn. Vidare framkommer önskan om kunskaper om olika kulturer samt vikten av ett gott samarbete med vårdnadshavare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)