Blivande mödrars kunskap om förlossningsinterventioners för- och nackdelar

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: forskning visar att kvinnor önskar mer information om interventioner under förlossning samt önskar en ökad delaktighet i beslut som tas inom förlossningsvården. Syftet: med studien var att undersöka blivande mödrars kunskaper om positiva och negativa effekter av interventioner som frekvent används inom förlossningsvården samt att undersöka om kunskapen påverkas av mödrarnas utbildningsnivå, paritet eller genomgången föräldrautbildning. Metoden: bestod av en enkät, som administrerades till blivande mödrar via barnmorskemottagningar i Skåne. För att undersöka om kvinnornas utbildningsnivå, paritet eller genomgången föräldrautbildning påverkade deras kunskaper om förlossningsinterventioner genomfördes hypotesprövning med Chi-2 test. Resultat: resultatet visade att det fanns få skillnader i kunskaper om förlossningsinterventioner beroende på paritet eller utbildningsnivå. Deltagande i föräldrautbildning gav ingen ökad kunskap. Slutsats: blivande mödrar har bristande kunskap om förlossningsinterventioner, vilket kan försvåra för barnmorskan att bedriva förlossningsvård i samråd med kvinnan. Mer forskning om innehållet i föräldrautbildning behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)