Elevers vardagsföreställningar - oxidation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Vardagsföreställning som fenomen är ett sätt för eleven att förklara ett skeende där eleven inte har full insikt och felaktiga idéer om naturvetenskapliga händelser kan därmed permanentas. I mitt examensarbete har jag undersökt elevers vardagsföreställningar kring begreppet oxidation samt om dessa föreställningar kan förändras till vetenskapligt korrekta begrepp. Genom enkätundersökning av elever ur låg-, mellan-, och högstadiet, gjorde jag ett studium över deras användande av begreppet oxidation och eventuella vardagsföreställningar kring det. Jag studerade även hur elevernas lärare bearbetade dessa vardagsföreställningar. Metoden jag använde var kvalitativa enskilda intervjuer. Elevers begreppsanvändande är inte en naturlig del vid inlärning, de växer fram med vidgade erfarenheter. Resultatet av enkät och intervju bidrog till min slutsats att det finns faktorer som påverkar elevers förståelse av begreppet oxidation. Dessa faktorer är av vikt för förståelsen hur elever bearbetar sina vardagsföreställningar. De faktorer som kom att påverka i min slutsats var inlärningsstilar, studiemiljö och interaktionen i studiegruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)