"Tänk om vi skulle bygga en robot" : -En videoobservationsstudie om barns delaktighet sett genom förskolans samlingar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra till kunskapen om barns delaktighet sett genom förskolans samlingar.Studiens fokus är att finna vilka möjligheter barnen har till delaktighet i aktiviteten samling, därmed kom studien att handla om demokrati i förskolan. Genom att studera samlingar går det säga något om fenomenet ”barns delaktigheti förskolan”. Utifrån våra tidigare erfarenheter har vi funnit det intressantatt studera hur barns möjlighet till delaktighet uttrycks i verksamheten. Studien är kvalitativ och har genomförts med inspiration från etnografi, pågrund av begränsad tid i genomförandet kallas den minietnografisk. Data har samlats in genom videoobservationer för att fånga verbal samt icke verbal kommunikation som sker under samlingen i ett försök att finna hur samlingen möjliggör för barns delaktighet. Studiens data har analyserats utifrån en interaktionsanalys och dess teoretiska utgångspunkt grundar sig på Foucaults maktteori. Resultatet visar att maktrelationerna i förskolan har ett samband med barns möjligheter till delaktighet. Pedagogen är den främsta maktutövaren i samlingen och barns möjlighet till delaktighet påverkas av hur makten uttrycks. Möjligheterna för barns delaktighet i samlingen beror därför på förhållningssättet hos den främsta maktutövaren. Resultatet från samlingarna visar att barns delaktighet främjas genom att pedagogen lyssnar till barnens åsikter och använder ett lekfullt förhållningssätt. Barnens delaktighet främjas inte om pedagogen ställer retoriska frågor eller överröstar barnen. En slutsats som kan dras är att barns möjlighet till delaktighet i förskolan ökar om pedagogen är medveten om den maktrelation som pedagogen och barnen befinner sig i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)