Resultatmässiga effekter av nivågrupperad undervisning i svenskt högstadium

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Nivågrupperad undervisning har debatterats och praktiserats fram och tillbaka under lång tid. Åsikterna om vad som ger bäst kunskapsutveckling går isär. Jag har i min studie använt mig av jämförande regressionsanalys enligt MK-metoden där ett grundurval, samtliga svenska skolor med mer än 75 elever som genomförde nationella proven 2016, jämfördes med de skolor ur grundurvalet som uppgav att de bedrev nivågrupperad undervisning läsåret 15/16. Den här arbetet visar att det inte finns någon påtaglig effekt av nivågrupperad undervisning på kunskaper i matematik hos svenska niondeklasselever. Varken positiv eller negativ. Varken för svaga eller starka elever. Resultatet av min studie överensstämmer med internationell forskning och den till omfattning mycket begränsade forskning på svenska förhållanden som finns på området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)