Undervisning utifrån lokalhistoria

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Målet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen: Vad säger tidigare forskning kring fördelar respektive nackdelar angående lokalhistoria i historieundervisningen? Metoden som har använts i insamlingen av källmaterial har varit diverse databaser med inriktning mot pedagogisk forskning som exempelvis Libsearch, samt en mindre samling av tryckta källor. I resultatet framförs olika anledningar till varför lokalhistoria kan vara fördelaktigt, respektive vilka utmaningar eller risker som kan förekomma. Definitionen av lokalhistoria problematiseras i syfte att tydliggöra vilka didaktiska fördelar som en undervisning präglad av det lokala medför. Vidare förs resonemang angående om lärare väljer att se det lokala som en geografisk plats eller som något som finns hos eleven, vilket medför att det lokalhistoriska får olika syften i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)