Lärarnas didaktiska förhållningssätt vid matematikundervisning av elever med olika modersmål

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med vårt examensarbete var att undersöka lärarnas didaktiska förhållningssätt i ämnetmatematik för årskurs 3 mellan lärare som undervisar elever med svenska som förstaspråkrespektive lärare som undervisar elever med svenska som andraspråk. Målsättningen i vårtarbete har därför blivit att svara på följande frågeställningar:  Anser lärarna att det finns skillnader i didaktiska förhållningssätt som beror på elevgruppens modersmål?  Vilka didaktiska aspekter anser lärarna är väsentliga med avseende på elevernas språkliga bakgrund?Vår undersökning baseras på intervjuer med fyra verksamma lärare i årskurs 3. Viobserverade först varje lärare i sina egna klasser under en av deras matematiklektioner innanvi utförde våra intervjuer. Vi valde att ha intervjuerna i semistrukturerad intervjuform vilketger möjligheter och skapar förutsättningar till att få en djupare förståelse, att gå vidare med deintressanta svaren samt att direkt ställa uppföljningsfrågor eller reda ut något som är oklart.Resultat som vi har fått fram visar att lärarna inte anser att det finns någon skillnad i detdidaktiska förhållningssättet gentemot elever med svenska som förstaspråk respektiveandraspråk. Lärarna ansåg att det finns fyra väsentliga didaktiska aspekter som beror påelevgruppen; kommunikation i matematik, konkret material i undervisningen, stöd iundervisningen och språk. För att kunna använda och anpassa de didaktiska aspekterna utefteren elevgrupps utformning och behov behöver läraren ha kännedom om och ta hänsyn till

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)