Idéburna perspektiv på it i skolan En studie av idéburna skolledares olika förhållningssätt till informationsteknologi och statliga direktiv

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Denna studie undersöker vilka olika förhållningssätt till informationsteknologi och statliga direktiv kring it i skolan som finns bland skolledarna inom olika fristående och icke-vinstdrivande skolverksamheter i Sverige. Underlaget utgörs av en svaren från en kvalitativ nätbaserad enkätundersökning med öppna frågor där 14 skolledare organ-iserade inom Idéburna skolors riksförbund deltog. Analysmetod och kodning har inslag av hermeneutik, grundad teori och kvalitativ textanalys och resultatet är tänkt som ett underlag för förbundets fortsatta remissarbete med de nationella it-strategier för skolväsendet. Resultatet visar att skolledarna ser både risker och möjligheter med införandet av informationsteknologi i klassrummen men att de uppfattar att anpassningar till de nya informationsteknologiska förutsättningarna är helt nödvändiga. Den problembild som skolledarna beskriver analyseras utifrån Orlikowski & Gashs (1994) begrepp (shared) technological frames och visar att det finns gemensamma problembeskrivningar på flera områden. Det handlar till exempel om riskerna med att både undervisnings-tradition och -tid kan gå förlorade i övergången till ett mer informationsteknologiskt klassrum och att tekniken kan legitimera besparingar eller rationaliseringar på utbildningsområdet som inte är avvägda mot de pedagogiska aspekterna. Detsamma gäller den ständigt tillgängliga teknikens påverkan på ungdomars beteendemönster och koncentration, liksom att behovet av ett ökat kritiskt tänkande (källkritik) måste mötas av skolan. Slutligen betonar skolledarna behovet av att arbeta för en ökad likvärdighet i den svenska skolan; även i och med ett digitaliserad skola. De konflikterande perspektiven återfinns fram för allt i frågan om synen på statens inflytande. Då intar de idéburna skolledarna tydligt åtskilda ståndpunkter kring huruvida statens roll skall vara ledande, stödjande eller passiv i förhållande till it i skolan. I uppsatsen konstateras att detta kan bli en utmaning för Idéburna skolors riksförbund i sitt arbete att representera ett så brett spektrum av förhållningssätt till staten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)