The Second Screen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Isa Ericsson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Konvergens och nya kombinationer är vanliga hörnstenar i dagens digitala mediainnovationer. Att använda sin smartphone eller tablet medan man ser på TV är ingenting nytt, men när man integrerar användningen av enheterna med varandra så har vi en ny kombination. Denna rapport undersöker förutsättningarna att integrera en tablet eller smartphone med vårt TV-tittande. Det är idag vanligt att smartphones och tablets finns tillgängliga medan man ser på TV, men det är inte alltid den används till något som är relaterat till själva TVprogrammet. Under 2011 lanserade TV4 en second screen applikation till sitt TV-program Idol, vilket var deras första applikation som under live-sändning skickade ut synkroniserade händelser i applikationen (så kallat live-push). För att samla information om detta relativt nya område, har experter inom området och en grupp svenska early adopters intervjuats. Expertintervjuerna har behandlat den allmänna synen på second screen applikationer dess betalmodeller och trendspaning. Medan användarintervjuerna (early adopters) har fokuserat på deras nuvarande vanor. Det har även genomförts en fallstudie med TV4s Idol-app. Resultatet av denna rapport visar på att det inte finns något exakt svar för hur en second screen applikation ska utformas. Det handlar mer om att ha ett syfte med sin applikation och veta vilken målgrupp man vänder sig till. Rapporten visar även att det inte är infrastruktur eller hårdvara som sätter gränserna för vidare utveckling, utan att det är andra sociala faktorer. För att nå ut till den större delen av befolkningen (early majority och framåt) behöver man visa på att produkten/tjänsten fyller ett klart syfte eller behov och det krävs även att den är enkel att använda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)