Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. I studien framkom att lärarna inte jobbar med specifika metoder eller anpassade resurser inom bildämnet, utan att de individanpassar och utformar sitt stöd med utgångspunkt i tidigare erfarenhet. Det framkom också att det finns ett grundläggande bra stöd från skolans håll, men att skolans ekonomiska begränsningar och prioriteringar påverkar bildlärares möjligheter att genomföra anpassningar. Slutsatsen som drogs var att otillräckliga kunskaper inom lärarutbildningen om elever med särskilda behov, de begränsade ekonomiska resurserna i skolan samt synen på bildämnet ger bildlärare sämre förutsättningar att uppfylla skolans demokratiska uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)