Det nya betygssystemet : En textanalys av artiklar i Skolvärlden och Lärarnas Tidning
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka åsikter om det nya betygssystemet (GY11) som kommit till uttryck i lärarinriktad media. Förhoppningen med studien är att kunna få en bra bild över hur det nya betygssystemet har implicerats i skolan och framförallt utifrån lärarperspektivet. Uppsatsen är en kvalitativ textanalys bestående av 5 artiklar ur lärarförbundens facktidningar. Tidningarna är Skolvärlden Lärarnas Tidning Artiklarna analyseras utifrån följande frågor: Vad är fokus i diskussionerna kring det nya betygssystemet? Är det både för - och nackdelar som diskuteras? Hur framställs de? Vilken slags argumentation används? Analysen visar att: De mest framträdande diskussionerna rör den komplexa språkformuleringen i styrdokumenten, eleverna som målgrupp i skolan och rättsäkerheten i betygssättningen. Det är mer förekommande med nackdelar i diskussionerna om det nya betygssystemet, än fördelar Utmärkande argument har i genomgången av texterna kretsat kring undersökningar, siffror och statistiskt material
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)