Specialisering inom Socialtjänsten : En kvantitativ studie om klienters parallella kontakter inom IFO

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

Sammanfattning: Socialtjänsten i Sverige har blivit alltmer specialiserad, vilket har lett till att klienter med komplexa behov är aktuella på olika organisatoriska enheter och har kontakt med flera socialsekreterare samtidigt. Syftet med denna studie var att undersöka förekomsten av parallella kontakter inom socialtjänsten och hur det hade förändrats över tid. Undersökningen antog en kvantitativ ansats och utgick från statistiskt material hämtat från en IFO-organisation i en större svensk stad. Materialet visade att andelen klienter med parallella kontakter hade ökat med en tredjedel på de fyra undersökta enheterna mellan 2014 och 2018 och att vissa klientgrupper uppvisade parallella kontakter i större utsträckning än andra grupper. Diskussionen behandlade klienters komplexa behov, fragmentisering och socialarbetares överlappande arbete för klienter med parallella kontakter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)