Bagamoyobarnens genuskonstruktioner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete

Sammanfattning: Sammanfattning I detta examensarbete studeras barns genuskonstruktioner på ett frukostprogram i Bagamoyo, Tanzania. Syftet är att förstå hur barnen konstruerar genus. Genom att utforska vilka aktiviteter och platser som är genusifierade respektive könsneutrala samt hur barnen tänker om att vara flicka eller pojke nås ny kunskap om genus. Teoretiska utgångspunkter är genusteori och genusantropologi. Centrala begrepp är genusifiering, socialisation och plats. Med kvalitativ och hermeneutiskt tolkande metod redogörs och analyseras genomförda observationer och samtal med en grupp barn på frukostprogrammet i Bagamoyo. Resultatet visar att ålder har en viktig plats i barnens sammanhang. Efter stigande ålder iakttar barnen hur omgivningen lever och arbetar för att sedan själv utföra tilldelat arbete och bekräftas sedan som flicka eller pojke. I denna pågående process där barnet är aktör i socialisationen utvecklar barnet sin identitet som till viss del är genusifierad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)