Erfarenhetsbaserat lärande i samband med organisationsutveckling : en sammanflätning av två teoretiska begrepp

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Denna uppsats är en litteraturstudie med syftet att analysera hur organisationsutvecklingsprocessen (OU) samverkar med individuella lärprocesser. OU refererar till Lewins (1951) förändringsmodell i tre steg och individers lärprocess till erfarenhetsbaserat lärande ur Kolbs (1984) perspektiv. Studien har ett kvalitativt angreppssätt där utgångspunkten för metodvalet har varit det teoretiskt baserade syftet. Frågeställningen är att i denna föränderliga omvärld, med ständiga omorganiseringar som ett tidstypiskt fenomen, än i dag tycks lämna lite utrymme åt individers komplexitet. Studiens avsikt är att tänka fram hur organisationsförändringar påverkar förutsättningen för individers lärande och utveckling. Lärandet i arbetslivet präglas i hög grad av erfarenheter vilka här kopplas samman med Lewins upptining, förändring och stabiliseringsfaser. Studien visar att en radikal förändring producerar erfarenheter vilka kan leda till lärande. Här spelar faktorer som tid, information och individers känslor roll. Vid planerandet av organisationsutvecklingsprocesser är dessa faktorer väl värda att ta hänsyn till. Nyckelord: Organisationsutveckling, förändring, process, individuellt lärande, erfarenhetsbaserat lärande

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)