Vad är min personliga integritet värd? : En studie om konsumenters syn på organisationer som legitima utifrån deras datapraxis

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Titel: Vad är min personliga integritet värd? Författare: Victor Ivarsson & Eric Björn Handledare: Patrik Persson Nivå: Enterprising & Business Development, Examensarbete (kandidat) 15 hp Nyckelord: Legitimitet, datapraxis, digitalisering, integritet, personuppgifter Bakgrund: Den tekniska utvecklingen har förändrat den digitala marknaden och gjort att konsumenters personuppgifter idag används av olika organisationer verksamma på Internet. Många av dessa företag är till och med uppbyggda kring konsumenters personuppgifter. Konsumenters uppfattning av organisationers datapraxis (hur organisationer samlar in och hanterar data) påverkar deras syn på organisationer som legitima eller ej och således även deras förmåga att erfordra användare och överleva på lång sikt. Syfte: Att skapa förståelse för konsumenters syn på organisationer som legitima eller ej utifrån organisationers datapraxis (hur organisationer samlar in och hanterar data). Metod: Studien är kvalitativ med ett konstruktionistiskt antagande samt ett deduktivt angreppssätt. Tre fokusgrupper genomfördes där olika teman och frågeställningar diskuterades för att samla in deltagarnas uppfattningar. Urvalet bestod av studenter från olika ämnesprogram vid Linnéuniversitetet i Växjö födda på 1990-talet. Empiri: Empirikapitlet är en sammanställning av de tre fokusgrupper som genomfördes där olika teman kopplade till insamling och hantering av personuppgifter diskuterades. Slutsats: Konsumenter delar med sig av väldigt mycket personuppgifter. De skiljer på vad som är illegitim och vad som är integritetskränkande datapraxis. Illegitim och integritetskränkande datapraxis innebär inte heller nödvändigtvis att konsumenterna vidtar åtgärder i sitt handlande gentemot organisationer. Detta är ett resultat av sociala normer hos konsumenterna. Öppenhet och ärlighet värderas högt av konsumenter vad gäller organisationers datapraxis och för att erfordra legitimitet bör organisationer således vara öppna och ärliga med sin datapraxis.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)