Tillämpning av Sex Sigma: en fallstudie utförd på Volvo Aero
Corporation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Författare: Anna Kers; Josefin Persson; [2006]

Nyckelord: Förbättringsarbete; Sex Sigma;

Sammanfattning: Det här examensarbetet har utförts på Volvo Aero Corporation i Trollhättan.
Företaget tillverkar flygplansmotorer, turbiner samt komponenter till
flygplans- och raketmotorer. Dessutom utför företaget underhåll på
flygplansmotorer. Eftersom företaget behövde ett mer strukturerat sätt att
arbeta med förbättringar började Sex Sigma implementeras under år 2000. Ett
utbildningsprogram togs fram och medarbetare utbildades till Black Belts
och Green Belts. När de utbildade kom ut i verksamheten och skulle driva
Sex Sigma-uppdrag nådde man inte ända fram i den dåvarande strukturen. I
och med detta började företaget istället att fokusera på ett annat
förbättringskoncept, VU-programmet, som har en inbyggd
organisationsstruktur. Idag ses återigen ett behov av Sex Sigma och man
vill se resultat från dem som utbildats. Sex Sigma används dock inte i den
utsträckning som önskas och därmed finns stor förbättringspotential. Syftet
med det här examensarbetet har varit att kartlägga hur Sex Sigma används på
Volvo Aero Corporation idag samt ge kort- och långsiktiga åtgärdsförslag
som kan öka Sex Sigma-användandet.

Datainsamlingen har till stor del gjorts genom intervjuer,
enkätundersökning samt sammanställning av sekundärdata. För att få idéer
till åtgärdsförslag genomfördes även en jämförande studie med två företag
som arbetar med Sex Sigma på olika sätt. Under arbetets gång har också
olika ledningsverktyg använts.

Med hjälp av intervjuer fastställdes hur Volvo Aero Corporation arbetar med
Sex Sigma idag. Det finns ett behov av ett arbetssätt som kan lösa problem
av mellanstor karaktär och där ser man att Sex Sigma behövs. Företagets
medarbetare har en positiv inställning till Sex Sigma och man tror på
metodikens förmåga att lösa svåra problem. I dagsläget slutförs dock färre
Sex Sigma-uppdrag än önskat. De problem som identifierats uppstår ofta vid
initieringen av Sex Sigma-uppdrag, framförallt när uppdragen ska
prioriteras och resurssättas.

Genom att följa Sex Sigmas DMAIC-metodik identifierades kommunikation,
ledningens efterfrågan samt tillgänglighet av kompetens som de viktigaste
förbättringsområdena. För att förbättra kommunikationen rekommenderas
företaget att bestämma och sprida hur Sex Sigma ska användas samt klargöra
kopplingen mellan VU-programmet och Sex Sigma. Båda arbetssätten behövs och
de kompletterar varandra. Det är därför viktigt att båda
förbättringskoncepten ingår i företagets förbättringsarbete. För att
tydligare visa på ledningens efterfrågan bör konkreta mål sättas upp och
Sex Sigma bör kopplas till företagets strategiska fokus. Som åtgärd för att
öka tillgängligheten av kompetens bör företaget förändra
organisationsstrukturen kring de Black Belt-utbildade. I arbetet ges tre
olika alternativ till hur detta kan göras.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)