När elever uppfattas ha hinder i matematiklärande : Ett lärarperspektiv på hur elever med särskilt utbildningsbehov i matematik identifieras, bedöms och förstås

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap om hur elever med särskilt utbildningsbehov i matematik kan identifieras, bedömas och förstås utifrån ett lärarperspektiv. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer. Femton lärare med specialpedagogiskt uppdrag intervjuades för att ge svar på frågeställningarna och synliggöra lärares uppfattningar kring bedömningsprocessen. Resultatet visar att det är många faktorer som karaktäriserar elever med särskilt utbildningsbehov i matematik och det är andra aspekter än de matematiska färdigheterna som lyfts som centrala. Att identifiera hinder i elevers matematiklärande med hjälp av samtalet och dialogen som verktyg vid utförligare bedömningar är i fokus. Det framkommer många förklaringar till hinder i matematiklärande såsom lärmiljö, arbetsminne och koncentration samt språkliga förmågor. Bedömningens konsekvenser kan vara både positiva och negativa för elever med särskilt utbildningsbehov i matematik, men vikten av motivation, självkänsla och en inkluderande undervisning lyfts fram. Lärarens roll och kompetens genomsyrar studien. I det sociokulturella perspektivet är samtalet och dialogen centralt och lärarens kompetens står i centrum för att göra bedömningssituationen tillgänglig och rättvisande. Lärare med specialpedagogiskt uppdrag har en komplex och viktig uppgift att identifiera hinder och bedöma elevens styrkor och svagheter för att förebygga matematiksvårigheter och undanröja hinder i elevers matematiklärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)