Gymnasieelevers upplevelser kring fysisk aktivitet och rekommendationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Fysioterapi

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund I dagens moderna samhälle blir barn och ungdomar allt mer stillasittande och fysiskt inaktiva än tidigare. Enligt studier uppnår så få som 15 % av svenska 15-åringar världshälsoorganisationens (WHO) rekommendationer för fysisk aktivitet. Fysisk inaktivitet ökar risken för flertalet sjukdomstillstånd. Mycket forskning finns angående aktivitetsnivån bland ungdomar men bristfällig data kring hur ungdomar upplever fysisk aktivitet.   Syfte Denna studie syftar till att utforska hur gymnasieelever som inte uppnår WHO:s rekommendationer för fysisk aktivitet upplever att vara fysiskt aktiva samt hur de upplever gällande rekommendationer.   Design och metod En kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer genomfördes på sex stycken gymnasieelever, varav tre var kvinnor och tre var män. Den slutgiltiga undersökningsgruppen bestod av fem personer. En kvalitativ innehållsanalys av datamaterialet gjordes.   Resultat och konklusion Av studien framkom att motivation och uppskattad aktivitet upplevdes som förutsättningar för att fysisk aktivitet genomfördes. Den aktivitet som utfördes var ofta i samband med skola eller tillsammans med vänner. Skolrelaterad stress uppgavs som den främsta anledningen till utebliven fysisk aktivitet. Studiens resultat visade att deltagarna upplevde fysisk aktivitet som något positivt samtidigt som de inte rör sig i enlighet med WHO:s rekommendationer. Denna ambivalens upplever författarna som intressant och mer forskning borde göras på ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)