Jakten på den perfekta sportbehån : En studie om produktkategorisering utefter fysisk aktivitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Denna uppsats har till syfte att redogöra hur en produktkategorisering för sportbehåar kan genomföras, samt hur dess produktkommunikation kan utformas för material i butik. Undersökningen bygger på en kvantitativ metod, där främst en enkätundersökning och konkurrentanalys ligger i fokus. För att tillämpa studien på ett etablerat företag, är modekedjan KappAhl studiens informant. Dock kan denna information även nyttjas av andra aktörer, vilka önskar utföra en liknande undersökning. Resultatet för studien visar att den mest förekommande kategoriseringen av sportbehåar består av tre stöd: lågt, medel och högt. Både tidigare forskning och denna studie visar att produktkommunikation och information för att vägleda kunden till att välja rätt modell är en bristvara och ett behov på denna marknad. Detta har lett fram till en kategorisering med två olika stöd, där stödet för medel uteslutits och där modellerna skapats utefter aktivitet och byststorlek. Detta har till syfte att underlätta kundens köpprocess att välja rätt modell och samtidigt vara ett säljargument för en möjlig ökad försäljning. Uppsatsens slutsats visar att de mest förekommande aktiviteterna bland kvinnor är: löpning, styrketräning, spinning och yoga. För en sportbehås egenskaper och funktioner önskas god passform, rätt stöd, smidig att ta på och av, samt fukttransport. För att utforma ett grafiskt material vilket är enhetligt med informantens existerande grafiska profil, har typsnitt och former återanvänts i en ny tolkning. De material som tagits fram är två typer av etiketter samt en beskrivande guide. De former vilka är genomgående i materialet är cirkelformade figurer vilka har färgsatts med två olika kulörer. En turkos nyans representerar den kategori vilken är ämnad för lugnare aktiviteter, och en cerise nyans representerar kategorin för intensivare aktiviteter. Dessa former och färgval är baserade på betingade associationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)