Hushålla med begränsade resurser : Serviceföretagens ekonomiska ansvar för framtiden - Strategisk styrning mot hållbarhet ur ett skandinaviskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva hur en serviceorganisation kan styra mot hållbarhet och uppnå ekonomiska fördelar. Denna studie bidrar till tidigare studier genom att undersöka det skandinaviska perspektivet och skapa förståelse för hur företag arbetar med styrning mot hållbara mål. Frågeställning: Hur styr organisationen Scandic Hotels sin verksamhet i Sverige för att uppnå hållbarhet och ekonomiska fördelar? Metod: Metoden som användes var en kvalitativ fallstudie med semistrukturerade intervjuer från fem informanter samt en litteraturgenomgång. Data jämfördes sedan med en metod som liknar cross-case analysis. Detta innebar att informanternas svar jämfördes och trianguleras för att sedan jämföras mot den tidigare forskningen på området. Slutsats: Studien visade att en serviceorganisation kan styra mot hållbarhet och ekonomiska fördelar på olika sätt. Anledningen till varför organisationer engagerar sig i hållbarhet påverkar hur styrningen och målen utformas. För att kunna formulera målen krävs en förståelse för hållbarhet, varför arbetet utförs och vilka effekter det kan skapa. Det framgick att de mest väsentliga styrmedlen för att nå målen är att styra och involvera sina medarbetare med tydliga riktlinjer och enhetlig företagskultur mot samma mål. Det är även viktigt att använda nyckeltal och att målen följs upp. Målet måste ta hänsyn till de tre hållbarhetsperspektiven, miljö, socialt ansvar och ekonomiska fördelar, annars går det inte att nå hållbarhet och ekonomiska fördelar. Detta är i linje med vad tidigare forskning skildrat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)