Vad lär sig elever genom tävlingsmoment i skolundervisningen? : En kvalitativ studie om idrottslärares uppfattningar

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Kevin Karlsson Dorbegi; Ivan Makkai; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna studie är att undersöka vilka fördelar och nackdelar samt vilket lärande idrottslärare i årskurs 7–9 ser i samband med tävlingsmoment i undervisningen. Studien syftar även till att undersöka hur idrottslärarna relaterar tävlingsmoment till läroplanen.  - Vilket lärande uppfattar idrottslärarna i årskurs 7–9 att eleverna uppnår med användandet av tävlingsmoment? - Vilka nackdelar och fördelar ser idrottslärarna i årskurs 7–9 i samband med tävlingsmoment i undervisningen?  - Hur använder idrottslärarna i årskurs 7–9 tävlingsmomenten i relation till läroplanen? Metod Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. Studien är genomförd med en kvalitativ ansats. Vi har genomfört fem semistrukturerade intervjuer med idrottslärare i årskurs 7–9. Urvalet av idrottslärarna skedde genom ett bekvämlighetsurval. Intervjuerna har sedan transkriberats, bearbetats och analyserats. Resultat I resultatet framkom det att lärarna ser olika möjliga läranden i samband tävlingsmoment som exempelvis samarbete. Det framkom även att idrottslärarna ser både för- och nackdelar med tävlingsmoment som att det kan vara utvecklande eller leda till sänkt självförtroende. Därutöver framkom det att lärarna gör olika anpassningar av tävlingsmomenten i samband med undervisningen som exempelvis att nivåanpassa klassen. Lärarna ser en koppling av tävlingsmoment till läroplanen genom bland annat det centrala innehållet som handlar om att utveckla komplexa rörelser i samband med spel. Slutsats Det lärandet som idrottslärarna såg i samband med tävlingsmoment återfinns i tidigare forskning men i denna studie sker det även viss avvikelse. Detta tror vi beror på de anpassningarna av idrotter och spel som idrottslärarna gör i samband med skolidrotten, då dessa anpassningar till viss del förändrar vilket lärande som sker genom tävlingsmomentet. Idrottslärarna såg både möjliga för- och nackdelar med tävlingsmomenten i samband med undervisningen och för att motverka eventuella nackdelar, hålla sig till läroplanen samt skapa ett lärande för samtliga elever, ansåg idrottslärarna att tävlingsmomenten bör anpassas efter elevernas förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)