Bilder av islam i religionsundervisning : En studie av gymnasielevers syn på undervisningen om islam i religionskunskapsämnet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att med hjälp av intervju med elever i gymnasiet i kombination med litteraturstudium kontrollera elevernas tolkning om islam för att se om det påverkar deras inställning om undervisningsmaterial såsom läroböcker samt undervisning om religion och samhällsbilden kring islam. I denna undersökning så inkluderas även strävan efter att se faktorer som är både medvetna och omedvetna som kan orsaka de åsikter som eleverna har. Uppsatsen består av intervju av elever som går på samhällsprogrammet på gymnasieskolan, eleverna går andra och tredje året och har under intervjuerna avslutat sina religionsstudier. Uppsatsens olika delar:  teori och metod uppvisar det vetenskapliga upplägget, intervjuundersökningen ger mig resultat på frågeställningarna och i analys- och diskussionsdelen jämför och kopplar jag elevernas svar med kurslitteratur.    Resultat till de tre frågeställningarna visar att eleverna anser att undervisningen saknar förankring i verkligheten, men de tycker ändå att undervisningen kan ses som tillfredställande och ger som förbättringsförslag att skolan borde göra undervisningen mer levande genom att besöka moskéer och bjuda in gästföreläsare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)