Lönar sig socialt ansvarstagande? : En kvantitativ studie på 211 företag noterade på Stockholmsbörsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Det föreligger ett lagförslag som kan komma att ställa krav på omkring 2000 svenska företag vad det gäller redovisning inom Corporate Social Responsibility (CSR), en redovisning som idag ännu är frivillig. Denna studies huvudsakliga syfte är att undersöka om det finns någon relation mellan sådan redovisning och fööetags finansiella prestation. I forskningen kring denna relation har begreppet Corporate Social Performance (CSP) använts för att kvantifiera redovisad CSR. Relationen studeras dels utifrån ett samlat mått på CSP, dels separat utifrån de två dimensionerna miljö och mänskliga rättigheter. Metod: Föreliggande studie har utgått ifrån den positivistiska forskningsfilosofin och antagit en hypotetiskt-deduktiv ansats. Vidare har den strategi som antagits varit kvantitativ, där en tvärsnittsdesign använts och där data som samlats in uteslutande varit av sekundär art. Studiens urval uppgår till 211 företag noterade på Nasdaq OMX Stockholm. Den data som använts som måttåå CSP har hämtats från Folksams index för ansvarsfullt företagande för år 2013. Måtten på finansiell prestation har hämtats från årsredovisningar för räkenskapsåret 2013, vilka erhållits genom databasen Retriever och företagens egna hemsidor. Vidare har all data behandlats i statistikprogrammet SPSS där den analyserats med hjälp av multipla regressionsanalyser. Resultat & slutsats: Studien visade att det fanns en positiv relation mellan CSP och företags finansiella prestation. Studien gav vidare stöd åt en relation både utifrån det totala måttet av CSP samt dimensionen miljö. CSR-arbete kan följaktligen anses vara en värdeskapande strategi om man ser till företags finansiella prestation, i synnerhet vad det gäller miljörelaterat arbete. Förslag till fortsatt forskning: Föreliggande studie är av tvärsnittsdesign vilket ibland kritiserats för att vara otillräcklig när relationen som är central i detta arbete studeras. Ett förslag vi lämnar till fortsatta studier är därför att göra en liknande studie över tid för att kunna kartlägga förändringar. Vidare anser vissa forskare att det inte är tillräckligt att mäta företags finansiella prestation endast genom redovisningsmässiga mått, varpå ett förslag är att undersöka samma relation och då även inkludera marknadsmässiga mått. Vi tar i kapitel 5.4 upp fler förslag till vidare forskning. Uppsatsens bidrag: Denna studie bidrar med ytterligare kunskap kring de varierande resultaten av relationen mellan företags CSP och finansiella prestation. Vidare bidrar studien praktiskt till en ökad förståelse för hur CSP påverkar företags finansiella prestation i en svensk kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)