Hur kommer ISI och IIR till uttryck under aktiviteten: svarta lådan? : En explorativ fallstudie hos en gymnasieklass på IB-programmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Informell statistisk inferens ses som ett sätt att undervisa statistik i framtiden för att ge elever möjlighet att utveckla de  statistiska förmågor som krävs i en teknologiskt utvecklad värld. Informella statistiska inferenser handlar om att ge eleverna möjlighet att engagera sig i statistiska diskussioner och problemområden utan att ha den bakomliggande formel statistiska kunskap som krävs för att göra statistiskt säkerställda påståenden. Informella inferentiella resonemang ses som de resonemang som förs av elever, på ett informellt vis, för att i slutändan göra dessa informella inferenser. Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt, samt i vilken utsträckning aktiviteten: svarta lådan möjliggör  elevers uttryck av ISI och IIR. De två frågeställningarna som fungerar som bas för arbetet är: 1. Vilka aspekter av ISI och IIR kommer till uttryck hos en klass förstaårselever på IB-programmet under aktiviteten med den svarta lådan? Samt 2. I vilken utsträckning? Forskningslitteraturen som använts i denna studie är hämtad ifrån UniSearch och ERIC. Informell statistisk inferens är ett relativt nytt forskningsområde. Således har det inte studerats i någon omfattande mening i en svensk kontext. Dessutom har, så vitt författaren till denna studie vet, ingen forskning genomförts på elever i gymnasieskolan i Sverige. Därav är det svårt att jämföra resultatet av studien med andra studier. Således kan inte heller några generella slutsatser om aktiviteten: svarta lådans möjliggörande för elevers uttryck av ISI och IIR dras.  Studien fann dock att elever uttryckte alla definierade aspekter av ISI under aktiviteten, samt att de använde sig av informella resonemang (IIR) vid konstruktionen av dessa inferenser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)