Barns lekvanor : En studie av könssegregerade och könsintegrerade lekar inom förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka i vilken omfattning pojkar och flickor leker tillsammans i förskolan samt undersöka varför barnen väljer att leka könsintegrerat eller könssegregerat. Studiens karaktär är kvalitativ och datainsamlingsmetoden genomfördes med hjälp av observationer på två förskolor. Resultaten på förskola 1 visade att leken var mer könsintegrerad utomhus än inomhus. Barnen lekte jaga och åkte rutschkana i könsintegrerade grupper utomhus. Inomhus lekte de med mer könsstereotypa leksaker i könssegregerade grupper. Resultaten på förskola 2 visade att leken var mer könsintegrerad än könssegregerad. På denna förskola lekte flickor och pojkar tillsammans utomhus med till exempel dinosaurier eller i sandlådan. Resultaten visade att det som avgjorde om barnen lekte könsintegrerat eller könssegregerat var bland annat deras intresse för leken eller leksaken. Undersökningens slutsats var att det som mer kan påverka om barnens lek blir könssegregerad eller könsintegrerad är inomhus- och utomhusmiljön, men även pedagogens roll i leken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)