Synlighetens gränser : om ideal och intrycksstyrning på LinkedIn

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: ”Synlighetens gränser – om ideal och intrycksstyrning på LinkedIn” är en kandidatuppsats författad av Magdalena Svensson vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. Fallstudiens syfte är att undersöka vilka motiv som finns bakom LinkedIn-användning och hur samtida attityder kommer till uttryck i enskilda individers beskrivning av sig själva. I studien används en kombinerad metod bestående av kvalitativa intervjuer och en textanalys. Det empiriska materialet består av tre intervjuer och 20 LinkedIn-profiler. Studien visar att LinkedIn-användning motiveras av ett institutionellt såväl som socialt tryck och en vilja att separera professionell online-framställning från privat sådan. Profilen förmedlar en bild av användaren inför andra, men bidrar också till individens identitetsskapande. Vidare visar undersökningen att LinkedIn-profiler tenderar att visa upp tillrättalagda personligheter samt att karaktärsdrag framhålls som professionell kompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)