Förtroendekris - en relationsmarodör?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur en förtroendekris påverkar anställda i en organisation. Metod: Via en kvalitativ forskningsmetod genomfördes en fallstudie med hjälp av åtta genomförda intervjuer. Den insamlade data analyserades med en kombination av grundad teori och pattern-matching. Teoretiska perspektiv: Studiens huvudteori är agentteorin som förklarar förhållandet mellan principal och agent. Teorin tar upp problem med förhållandet samt lösningar på hur denna problematik förminskas (Eisenhardt, 1989). Nuvarande teori fokuserar på att agenten skapar problem i förhållandet men inte när principalen gör det. Hur påverkar då detta relationen? Empiri: Olika typer av kriser kan drabba organisationer och med grund i den nyligen framkomna utsläppskandalen har Volkswagen valts som fallföretag. Fallet har bearbetats med hjälp av semi-strukturerade intervjuer som analyserats. Resultat: En förtroendekris påverkar förhållandet mellan principal och agent under en begränsad period. Beroende på om individer klassificeras som agent kontra steward så förändras agerandet samt beteendet olika.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)