Arbetsro i skolan ur ett elevperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Jaana Nyman; Beryl Low; [2008]

Nyckelord: Arbetsro; relationer; ledarstil; belöningar; sankt;

Sammanfattning: SyfteSyftet med uppsatsen har varit att få en inblick i hur elever själva upplever sin arbetsmiljö, vad de anser att arbetsro äroch vad de tycker stör den, samt att lära oss mer om de etablerade pedagogiska verktygen som kan användas för attskapa och bibehålla arbetsro.Frågeställningar · Vad är arbetsro för eleverna och vad anser de vara avgörande för arbetsron? · Hur upplever eleverna lärarnas försök att skapa arbetsro? · Hur upplever eleverna de etablerade verktyg som lärarna använder sig av för att skapa arbetsro?MetodVår studie var explorativ och som metod har vi gjort sju kvalitativa intervjuer där vi utgick från en ostruktureradintervjumetod. Vi intervjuade tio elever mellan 10 till 18 år. Tre av intervjuerna genomfördes med två elever samtidigt,och fyra intervjuer med en elev.ResultatEleverna säger att arbetsro varierar beroende på ämne, arbetssätt och arbetsform. Det skiftar från lugnt och tyst tillfokus på uppgiften. Rutiner och ritualer är av vikt för att elever ska känna sig trygga och de ger en struktur åt dagen.Eleverna nämnde både yttre och inre hinder för arbetsron. Det är lärarens ansvar att skapa arbetsro i klassrummet ochdet är lärarens agerande som är avgörande för detta. Lärarens ledarstil var väsentlig och eleverna föredrog en läraremed demokratiska ledar egenskaper. Eleverna i grundskolan särskilt, tyckte att regler och rutiner var bra, men endastom lärarna var konsekventa. Belöningar och sanktioner är också vanliga verktyg, men formen av dem skiftar medåldern. Vi tror att vår uppsats kan vara intressant för andra lärare och lärarstudenter om man vill fördjupa sinakunskaper i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)