Varumärken producerar karaktären ”Vodka Martini, shaken not stirred”- En narrativ studie av tre Bondfilmer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vårt syfte är att studera vilken roll produkt/varumärkes placering har i förhållande till huvudkaraktärer i filmer, ur ett narrativt perspektiv. Vi vill undersöka hur produkter/varumärken på olika sätt kompletterar karaktärerna. Vi ämnar undersöka detta med hjälp av tre olika James Bond filmer, Moonraker, Goldeneye och Quantom of Solace. Vi har i vår studie tillämpat ett narrativt perspektiv och vårt teoriavsnitt består därmed av olika teorier inom ramen för den narrativa analysen. Här presenterar vi Roland Barthes teorier kring myter, Vladimir Propps teorier kring folksagor samt David Lehanes karaktärs uppbyggande teorier. Detta avsnitt kommer att agera som ett analytiskt verktyg för att hjälpa oss att analysera empirin. Vårt metodval utgår ifrån ett hypotetiskt induktivt tillvägagångssätt. Här använder vi oss bland annat av en hermeneutisk tolkningslära samt filmanalys. Resultatet av våra studier är att James Bond i hög grad är beroende av produkter/varumärken för att uttrycka och framhäva olika karaktärsdrag. Vi skulle till och med vilja hävda att dessa karaktärsdrag bättre uttrycks med hjälp av produkter/varumärken än exempelvis med repliker. Med andra ord innebär det att vi kan dra slutsatsen att karaktärer i filmer till en viss grad är beroende av produkter/varumärken för att uttrycka och framhäva specifika känslor och egenskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)