Framgångsfaktorer för en fungerande inkluderande undervisning. En enkätstudie riktad till lärare i en kommun som beslutat att införa "en skola för alla - inkluderande lärmiljöer"

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare skattar faktorer, som i forskning visat sig betydelsefulla, för att kunna uppnå en fungerande inkluderande undervisning. Dessa faktorer har betydelse för alla elevers lärande och utveckling, men i föreliggande studie diskuteras dessa särskilt utifrån elever i behov av särskilt stöd. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv där samspel med andra ses som en förutsättning för lärande och utveckling. Det relationella perspektivet framkommer då elevers svårigheter inte ses som individburna utan uppstår i mötet med undervisningskontexten. Metod: Studien har genomförts som en fallstudie i en kommun där empirin samlats in genom en enkät till samtliga grundskollärare. Resultat: Det som undersökts är lärares skattning av framgångsfaktorerna skolledningens stöd, specialpedagogiskt stöd, arbetslagets funktion, kompetens/kompetensutveckling och elevens möjligheter. Studien visar att det som värderas högst är tid. Tid till planering för lärande och undervisning samt tid för reflekterande samtal med kollegor. Skolans ledarskap och organisation samt lärares kompetens sågs som betydelsefulla framgångsfaktorer liksom klasstorlek och klassrumsklimat. Tillgång till specialpedagogisk kompetens ansågs av flertalet som en viktig faktor för en fungerande inkluderande verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)