Att se, möta och anpassa sig : En intervjustudie kring fysioterapeuters pedagogiska förhållningssätt vid demenssjukdom

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

Sammanfattning: Introduktion: Fysioterapeuten behöver använda pedagogiska förhållningssätt och strategier för att hjälpa en person till utveckling/förändring. Vad ett pedagogiskt förhållningssätt innebär finns dock inte tidigare beskrivet. Syfte: För att få ökad insikt i fysioterapeuters pedagogiska förhållningssätt vid demenssjukdom var syftet med denna studie att undersöka fysioterapeuters synsätt och arbetssätt i kontakten med äldre personer med demenssjukdom, närstående och omvårdnadspersonal inom äldreomsorg. Metod: Detta är en kvalitativ studie med induktiv ansats. Semi-strukturerade enskilda intervjuer genomfördes med femton fysioterapeuter med erfarenhet av arbete med äldre personer med demenssjukdom inom äldreomsorg. Intervjuerna analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Ett övergripande tema Att se, möta och anpassa sig och fem kategorier identifierades. Resultatet visar hur fysioterapeuterna i kontakten med personen med demenssjukdom, närstående och omvårdnadspersonal, strävar efter att vara inlyssnande, möta personen där den är och anpassa sitt arbetssätt därefter. Anpassningen kan gälla sättet att kommunicera på med personen med demenssjukdom eller upplägget på handledning/utbildning av närstående och omvårdnadspersonal. Fysioterapeuternas synsätt och arbetssätt kan anses vara ett uttryck för deras pedagogiska förhållningssätt vid demenssjukdom och resultatet visar hur det pedagogiska förhållningssättet kan utvecklas genom att fysioterapeuterna lär via erfarenhet och reflektion. Slutsats: Studien ger en bild av fysioterapeuters pedagogiska förhållningssätt i kontakten med äldre personer med demenssjukdom, närstående och omvårdnadspersonal inom äldreomsorg. Via erfarenhet och reflektion kan fysioterapeuternas pedagogiska förhållningssätt utvecklas och möjlighet till reflektion bör därmed finnas i fysioterapeutens arbete. Framtida forskning kan riktas mot fysioterapeuters strategier i handledning/utbildning av omvårdnadspersonal beträffande att öka rörelseförmåga/fysisk aktivitet hos äldre personer med demenssjukdom då fysisk inaktivitet/stillasittande är vanligt vid demenssjukdom.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)