Tekniken för kvinnor eller kvinnor för tekniken? En kvalitativ studie om kvinnliga civilingenjörers upplevelser som studenter på Lunds Tekniska Högskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Kvinnors tillgång och plats på det tekniska fältet har länge varit problematisk. Trots flertalet satsningar för att få in fler tjejer på ingenjörsutbildningarna, har förändringen varit liten visar statistiken. Detta problem finns redan från tidig skolålder, under utbildningarna och efter. Syftet med uppsatsen är att undersöka den upplevelsen av att vara underrepresenterad kvinnlig civilingenjörsstudent på Lunds Tekniska Högskola. Genom att skapa en bild om vad som gjorde att de valde sina utbildningar; hur den dagliga verkligheten ser ut och slutligen förväntningar på framtida arbetsmarknad; kan förståelse erhållas kring upplevelsen. Detta är en kvalitativ studie som har använt sig av semistrukturerade intervjuer. Urvalet var målinriktat och endast aktiva kvinnliga studenter från Lunds Tekniska Högskolas civilingenjörsutbildningar uppfyllde kriterierna. I slutändan intervjuades sju studenter. Sammanfattningsvis är de viktigaste slutsatserna att: genom den homogena omgivningen, normaliseringsprocesser och ett skapande av ett dubbelt jag, hanterar dessa kvinnor motgångar som för dem kanske inte är så uppenbara. Trots detta är de väsentliga pusselbitar i förändringen som pågår på det tekniska området. Uppsatsens resultat ger en liten inblick, som ej kan generaliseras, i hur det kan vara att leva som underrepresenterad kvinna inom ett mansdominerat fält.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)