Effektivisering av kommunikation mellan arbetsledning och yrkesgrupper på byggarbetsplatsen

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Många aktörer deltar ofta i olika byggprojekt. Deltagarna kommer från olika yrkesområden vilket gör att var och en har sitt egna synsätt samt metoder i relation till arbetet. Detta innebär att det ligger en stor vikt på kommunikation eftersom att man behöver samordna och planera projektets aktiviteter på ett effektivt sätt för att nå ett resultat. Kommunikation innebär i första hand information som antingen överförs eller mottages mellan individer. Information på byggarbetsplatsen överförs muntlig via mänskligt språk eller digitalt via digitala verktyg. Via båda sätt är det viktig att information är tydlig för att kunna överföra det på ett rätt sätt. Examensarbetets syfte är att undersöka hur kan kommunikation och informationsflöde mellan arbetsledning och yrkesgrupper effektiviseras för att uppnå effektiv produktivitet på byggarbetsplatsen. Målet med examensarbetet har varit att få en övergripande bild kring kommunikationsprocessen i dagsläget på de undersökta byggarbetsplatserna. Delmålet har varit att undersöka hur kommunikationen fungerar mellan yrkesarbetarna och arbetsledningen på byggarbetsplatsen. Det andra delmålet har varit att ta reda på hur BIM som arbetssätt kan förbättra kommunikationen under produktion. Dessutom var delmålet att studera hur fungerar kommunikation på byggarbetsplatsen vid användning av visuell planering produktion (VPP) och vilka eventuella störningar som inträffar inom detta område. Studien är baserad på en litteraturstudie för att ta reda på hur kommunikation och informationsflöde fungerar på byggarbetsplatsen och även dels för att undersöka hur kommunikation kan påverkar visuella planeringsmetoder VPP. För att få ett övergripande resultat har det använts kvalitativa och kvantitativa metoder samt en observationsstudie. Den kvalitativa studien består av semistrukturerade intervjuer med tjänstemän i arbetsledningen och erfarna yrkesarbetare. Den kvantitativa studien består av en enkätundersökning riktad mot 48 yrkesarbetare och 9 tjänstemän inom fem olika arbetsplatser. Resultatet visar att kommunikationen mellan arbetsledningen och olika yrkesgrupper fungerar bra men att det skulle kunna utvecklas och bli ännu bättre. Kommunikation påverkas av två huvudaspekter, kvalitet av levererade information alltså bygghandlingar och informations överföringssätt mellan individer, om det är digitalt eller icke digitalt sätt. Den mänskliga faktorn som definieras med delaktighet, engagemang, individens kunskap, språk och okoncentration påverkar kommunikation betydligt och framgår mest under möten och arbetsberedningar. Dessutom underlättar den digitala faktorn spridning av information mellan yrkesarbetare och tjänstemän genom användning av digitala verktyg och som betyder i sin tur lättare kommunikation. VPP är ett effektiv informations överföringssätt på byggarbetsplatsen. Det underlättar informationsspridning och kommunikationsmöjligheter genom att synliggöra planering, visualisera gemensamma mål och skapa större engagemang bland yrkesarbetare. Förbättringsmöjligheter som rekommenderas för att uppnå effektivare kommunikation, är att byggföretag fokuserar mer på arbetsklimat, involverar yrkesarbetare ännu mer under projekteringsoch produktionsfas samt använder BIMs digitala verktyg såsom BIM 360 ytterligare bland yrkesgrupper för att minimera informationsförluster. Det krävs också bättre kunskapsnivå och kompetens hos olika yrkesgrupper. Det behövs fler arbetsberedningar och att involvera underentreprenörer i dem. Slutligen att tillhandahålla lämpliga förutsättningar för att underlätta kommunikation mellan olika konstruktörer under projektering för att säkerställa en bättre kvalitet på bygghandlingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)