FRAMGÅNGSFAKTORER I BILDUNDERVISNING : Kvalitativa intervjuer från skolans värld

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Erika G Liden; Hanna Tingsgård; [2021]

Nyckelord: grundskola; gymnasium; motivation; relation;

Sammanfattning: Denna uppsats synliggör hur elevers lust till bildarbete kan motiveras. Syftet har varit att genom intervjuer med både lärare och elever undersöka vilka framgångsfaktorer som kan kopplas till bildämnet och därmed inspirera oss och andra lärare till bättre undervisning. Kvalitativa intervjuer har valts som metod för att kunna ta del av de djupa, personliga berättelserna. Det insamlade materialet har analyserats med hjälp av motivationsteorier, ramfaktorteori och läroplansteori. Resultaten vi nått fram till är att lärarna betonar en engagerad relation mellan lärare – elev samt praktiskt prestationslöst arbete och självförtroendehöjande progression inom tekniker, som grundläggande för elevers motivation och därmed framgångsrik bildundervisning. Även att ta utgångs-punkt i elevernas intressen samt bildämnets ramfaktorer har betydelse. Eleverna själva upplever sitt självbestämmande, framförallt gällande teknikval, som avgörande för motivationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)