Musikläraren i mötet med yrkeslivet - En intervjustudie i musiklärarens förhållande till sin identitet som lärare och musiker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studie syftar till att ta reda på hur nyexaminerade musiklärare ser på sin identitet som musiklärare och huruvida de också identifierar sig som musiker. Genom en kvalitativ intervjustudie har tre informanter svarat på frågor kring valet att bli musiklärare, musiklärarutbildningen och deras tidiga yrkessocialisation. Vägen mot ett yrkesliv som musiklärare förefaller inte för informanterna som en rak linje utan beskrivs som en kombination av ett brinnande intresse för musik och en vilja att skapa kontakt med andra människor. Viljan att utvecklas musikaliskt framgår som central och som den avgörande faktorn till varför de sökt sig till musikhögskolan. Informanterna hade höga förväntningar på utbildningens musikaliska nivå och att den skulle resultera i stor personlig musikalisk utveckling. Parallellt med iden om att bli musiklärare beskrivs också en vilja att prova sina vingar som musiker. Resultatet visar att informanterna identifierat sig som musiker innan och under musiklärarutbildningen. Efter inträdet i yrkeslivet som minskar musikeridentiteten och informanterna beskriver det som ett skifte. Detta tycks resultera i en reflektionsprocess gällande nuvarande identitet. Frågor kring hur en musikeridentitet kombineras med en identitet som lärare tycks vara en del av den tidiga yrkessocialisationen för musiklärare. Informanterna har övervägande positiva erfarenheter av utbildningen och trivs som musiklärare. Musikläraryrket beskrivs som mångfacetterat och spännande. Ett socialt yrke där relationen till eleverna ger energi och mening med arbetet. Att undervisa i musik beskrivs med glädje och stolthet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)