Vilket är modeföretagens motiv till att implementera CSR i verksamheten? : En branschstudie av samtliga börsnoterade modeföretag i Sverige
Sammanfattning: Bakgrund och problemdiskussion:Corporate social responsibility är ett ansvarsåtagande som expanderat i samhället de senaste årtiondena. Samhället präglas idag av en större medvetenhet och ställer allt högre krav på att företag ska agera hållbart i sin verksamhet. Modeindustin har fått utstå stor kritik i media men även i andra informationskanaler. Kritiken speglar framförallt deras externa leverantörers hållbarhetsåtagande, som företagen importerar sina produkter ifrån. Leverantörerna är framförallt etablerade i utvecklingsländer och har tidigare använt sig av barnarbete, haft bristfälliga anställningsvillkor och samtidigt haft negativ påverkan på miljön. Detta är några av anledningarna till att modeföretagen ställs inför allt hårdare krav. Det är därför av stor vikt att de synliggör för samhället sitt engagemang i CSR och därigenom uppfyller kraven som ställs på dem. Hållbarhetsrapportering har därför blivit ett av de mest betydelsefulla tillvägagångssätten inom modeindustrin som ett bevis för att de uppfyller CSR-åtagandet. Syfte:Syftet med uppsatsen är att ta reda på ifall modeindustrin implementerar CSR i sin verksamhet för att överleva på marknaden eller för att generera konkurrensfördelar och högre ekonomisk vinst. Metod:Undersökningen genomfördes på samtliga börsnoterade modeföretag i Sverige. Vi utförde en innehållsanalys där samtliga modeföretagens hållbarhetsrapporter analyserades och granskades för att få information om deras CSR-engagemang. Slutsats:Modeindustrin utformar generellt sätt CSR-rapporter av symboliska skäl. Företagen utför med andra ord hållbarhetsaktiviteter för att överleva på marknaden och försäkra sig om en långsiktig framtid. Hållbarhetsansvarstagande är något som framförallt deras nyckelintressenter; kunderna kräver,vilket företagen måste beakta för att inte försämra sitt rykte och kritiseras i media.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)