HÖGLÄSNING OCH BOKSAMTAL I FÖRSKOLAN : För möjliggörndet av barns språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur några förskollärare beskriver arbetet med högläsning och boksamtal i relation till att gynna barns språkutveckling. Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes i denna kvalitativa studie med målsättningen att skapa en bild av förskollärarnas perspektiv på läsmiljön i förskolan och hur högläsning och boksamtal blir en del av förskolans läsmiljö riktat mot att främja barns språkutveckling. Analysmetoden som användes var tematisk analys. Studiens teoretiska utgångspunkt var det sociokulturella perspektivet som har ett fokus på att människan lär och utvecklas i samspel med omvärlden.   Resultatet visade på högläsningens komplexa roll i förskolan och att de boksamtal som förskollärare erbjuder barngruppen har en direkt påverkan på barnets möte med språkets olika delar. Slutsatserna utifrån resultat- analys- och diskussionsarbetet visar på vikten av förskolepersonalens samstämmighet över vad högläsning och boksamtal ska erbjuda för barnen, dess faktiska mål och innehåll. Detta för att kunna erbjuda barn likvärdiga förutsättningar till språkutveckling i samband med högläsning och boksamtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)