Komikondom : en undersökning av kampanjplanering och genomförande

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: I denna uppsats har vi utgått från RFSL/RFSU´s senaste sommarkampanj "Kom i kondom" 2002. Syftet har varit att genomföra en studie ur ett sändarperspektiv och analysera hur RFSL/RFSU har gått tillväga vid planeringen och utförandet av kampanjen. Frågeställningar: Våra frågeställningar är: Hur är RFSL/RFSU´s kampanj upplagd och utformad? Varför har man valt att utforma kampanjen på det sätt man har gjort? Vilket budskap sänder affischerna? Vilka (kommunikativa) problem har man stött på i den här kampanjen? Kan man utveckla kampanjen och i så fall hur? Undersökningen: Med tanke på vår frågeställning har vi valt en kvalitativ undersökning. Vi har utfört intervjuer med de personer som har varit involverade i kampanjen och dess planering. Dessutom intervjuade vi representanter från Region Skåne och Malmö Stad, då det är denna instans som ger bidrag till RFSL/RFSU´s kampanj. Vi har utifrån relevant litteratur och med hjälp av intervjuerna analyserat innehållet i kampanjen och dess upplägg. Slutsatser: För att här mycket kort sammanfatta de viktigaste slutsatser vi kommit fram till tycker vi att "Kom i kondom" kampanjen har ett bra budskap, affischerna är utformade på ett sådant sätt att de skapar uppmärksamhet genom att bryta mot konventionerna. Man betonar det lustfyllda men också individualiteten, då RFSL/RFSU har valt personer som vanligen inte syns i liknande reklamsituationer. Detta för att målgruppen ska kunna identifiera sig med innehållet i affischerna och budskapet. Budskapet är tydligt och enkelt; ha säkrare sex! Texterna i affischerna besvarar frågan om hur man kan ha säkrare sex. Vi tycker dock att kanalerna som använts för att få ut budskapet har varit för få och exponeringen har varit för liten. Vi anser att det måste läggas mer och hårdare arbete för att få in kampanjens ämne på mediaagendan. För att en kampanj ska nå uppmärksamhet vilket är ett grundläggande element vore ett sätt att utnyttja agenda-settingeffekten. Vi efterlyser också en målgruppsanalys för att på så sätt klargöra vilka mottagare som RFSL/RFSU vill nå med budskapet. Vidare anser vi att utvärdering av arbetet är viktigt. Dels för att se vad man gjort fel och dels för att se vad man gjort bra. För att kunna utveckla kampanjen till nästa år. Det kan vara svårt när det handlar om prevention att mäta något annat än uppmärksamheten. Vi anser ändå att man på något sätt bör fundera över om det inte finns andra sätt som man kan utvärdera kampanjen på. Vi tror det hade varit fruktbart att göra en undersökning om de reaktioner och eventuell effekt en sådan här kampanj har på den avsedda. Vi anser att kampanjer likt denna behövs i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)