Matsvinn - den osynliga tjuven: en studie av dagligvarubutikers arbete med hantering av matsvinn

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att belysa hur företag inom dagligvaruhandeln arbetar med att hantera matsvinn. För att uppnå syftet med uppsatsen kommer vi att analysera två av de största dagligvarukedjorna i Sverige. Vårt bidrag inom retail management blir att öka kunskapen och förståelsen om rutiner och ledarskap som påverkar matsvinnshantering. För att uppnå syftet med uppsatsen har vi ställt följande två frågor: • Vilka organisatoriska rutiner påverkar hanteringen av matsvinn i dagligvaruhandeln? • Hur påverkar en transformativ ledarstil hanteringen av matsvinn i dagligvaruhandeln? Forskningen utgår från kvalitativa forskningsmetoder och det empiriska materialet består av intervjuer med respondenter som arbetar med eller inom dagligvaruhandeln samt deltagande observationer i dagligvarubutiker. Det empiriska materialet analyseras med hjälp av den teoretiska referensramen, som är uppdelad i två delar: organisatoriska rutiner samt ledarskap med inriktning transformativt ledarskap. Studiens slutsatser visar att organisatoriska rutiner som påverkar dagligvarubutikers hantering av matsvinn är synliggörande av svinn, datumkontroll, orderbeställning, förädling samt egenkontrollprogram. Vidare visar slutsatser att transformativa ledarskapsbeteenden kan gynna dagligvarubutiker i arbetet med hantering av matsvinn. Genom att ledaren bland annat engagerar, inkluderar och föregår med gott exempel ökar viljan hos medarbetarna att arbeta med matsvinn och inre mening skapas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)