LÄRARES FÖRVÄNTNINGAR PÅ LÄXOR Det uttalade och det outtalade – en studie av lärares förväntningar på läxor

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Fredrik Nyström; [2020-01-07]

Nyckelord: Läxor; inlärning; mellanstadiet;

Sammanfattning: Syfte: Uppsatsens syfte var att undersöka lärares syften och förväntningar på läxor. Fråge-ställningarna var vilka förväntningar lärare kunde uttrycka kring området läxor samt att undersöka om läxan kunde vara ett redskap för att förmedla andra budskap, främst till eleverna, men också i en vidare mening. Teori: Piagets utvecklingsstadier, Vygotskijs inlärningsteori samt Hellstens läxa som rit eller berättelse användes för att dechiffrera det lärarna uttryckte i intervjusituationerna. Metod: Den metod som användes var den kvalitativ i det att de fyra intervjuerna gjordes på ett semistrukturerat vis. Dessa spelades in för att senare kunna transkriberas och använ-das som analysmaterial. Resultat: Att lärares arbete med läxor ofta vilar på en tämligen oreflekterad grund, men att de-ras kunskaper och erfarenheter faller väl i linje med Piaget och Vygotskijs teorier om elevernas lärande

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)