Folkliga Astronauter : En studie om medierepresentation ombord på rymdstationen ISS

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSMFilosofiska fakulteten

Sammanfattning:

I århundraden har rymden fascinerat människor som sökt efter svar och i modern tid har rymden som populärvetenskapligt medie blivit mer och mer attraktiv. Vi ser långfilmer om rymden som vinner Oscars-statyetter, YouTube-kanaler som är dedikerade till ämnet och astronauter som har hundratusentals följare på sina sociala medier. Det är de sistnämnda astronauterna som studien har tagit intresse i då videoklipp av vardaglig natur börjat dyka upp bland de vanliga forskningsklippen om rymden. Denna studie har till syftar att ta reda på och analysera hur astronauter förmedlar rymden med hjälp av videoklipp om livet på den internationella rymdstationen ISS och hur deras media-personligheter formas till följd av detta. Uppsatsen grundar sig i ett intresse av hur forskare populariserar sin vetenskap genom att förenkla den och göra det lättare för människor att relatera till forskningen. Detta för att allmänheten ska förstå vad den innebär.

Genom en kvalitativ metod, där analysen av ett urval av de uttagna astronauternas videoklipp fanns som grund, har ämnet granskats för att ta reda på om detta vardagliggörande av livet i rymden är ett nytt media-fenomen och huruvida det finns tydliga sätt att förmedla detta liv till allmänheten.

Resultatet av studien visar på att astronauterna i sina YouTube filmer försöker uppvisa sig som vanliga människor, detta för att tittaren ska känna igen sig och identifiera sig med dem. I själva verket är rymdresenärerna väldigt långt ifrån vardagliga människor i sitt arbete vilket innebär att den här vardagliga fasaden skapats för att allmänhetens stöd och intresse ska finnas där jämtemot rymdorganisationerna och astronauternas verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)