Hur övar vi färdigheter? : Definitioner, strategier och drivkrafter till övning i praktisk kunskap.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att öka förståelsen för det mångfacetterade begreppet övning och mer specifikt till övning inom ett praktiskt kunskapsområde så som bildframställning. Detta undersöks genom intervjuer med fyra personer som har erfarenhet av övning inom olika praktiska praktiker som konst, idrott, musik och finsnickeri. Genom konstnärligt gestaltande metoder undersöks informanternas övningsstrategier i ett bildframställande moment, nämligen avbildande porträttmåleri. Genomförandet av undersökningen har utformningen av att varva intervju och praktisk bildframställning med autoetnografisk karaktär. Analysen vilar på ett sociokulturellt perspektiv på lärande men främst analyseras empirin utifrån kunskapsfilosofiska resonemang. Utgångspunkten är i techne, den grekiska betäckningen på kunskapskategorin praktisk kunskap. I analysen synliggörs definitioner, drivkrafter och strategier/metoder för övning i förhållande till kunskapsfilosfiska begrepp och resonemang. Avslutningsvis analyseras vilken effekt dessa resonemang kring övning skulle kunna få i en skolkontext och då specifikt bildämnet. Resultatet påvisar att övning är ett mångfacetterat begrepp med individuella tolkningsmöjligheter men att fyra företeelser kan ses som centrala för övning i ett praktiskt kunskapsområde. Dessa fyra företeelser är görande, upprepande, variation och reflektion. Denna uppsats är skriven i ett dubbelt perspektiv vilket innebär att den innefattar en skriftlig del och en del som är gestaltad. I gestaltningen synliggörs forskarens eget görande och reflekterande under de övningsperioder i avbildande porträttmåleri som ingick i undersökningen. Där synliggörs övningsprocessen och de reflektioner och den dialog som uppstår mellan forskaren och informanternas presenterade övningsstrategier. Gestaltningen ställdes ut och bestod av videomaterial presenterade i en trappstegsformad korridor där besökarna kunde gå igenom fyra övningsrum som alla representerade varsin informant. Gestaltningen finns dokumenterad och bifogad i en bilaga till denna uppsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)