ONLINE COMMUNITIES Varför vissa lyckas och andra inte

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Då datoranvändandet ökar och människor umgås allt mer på internet ökar också intresset för online communities. Mängden sådana samlingsplatser för socialt umgänge ökar hela tiden, och medan många lyckas växa sig stora så är det också många som inte gör det. I denna undersökning belyses skillnader som kan vara avgörande för en communitys tillväxt. Uppsatsen ger också en översikt över de större svenska communitysajterna och ett urval av de mindre. Dessa har observerats och en mängd faktorer har undersökts för att finna skillnader mellan större och mindre communities. Även resultat från tidigare forskning med inriktning på amerikanska communities har jämförts med vad som fås fram ur det fokus uppsatsen har på socialt inriktade communities på den svenska marknaden. Utifrån undersökningen har det framkommit att det som är viktigast vid utveckling och drift av en online community är att sträva efter att medlemmarna ska få en känsla av samhörighet och gemenskap med communityn. Några viktiga aspekter för att uppnå detta presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)