En studie om akademisk stress, self-efficacy och copingstrategier

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka vilken av variablerna self-efficacy,copingstrategier eller deltagarnas kön som bäst förklarar studentersakademiska stress. Vi har även undersökt om det fanns några könsskillnader iself-efficacy och val av copingstrategier. Deltagarna bestod av studenter påÖrebro universitet (n=147) varav 85 var kvinnor och 62 män. Studiensmätinstrument var en enkät som bestod av frågor om akademisk stress, generellself-efficacy samt copingstrategier. Resultatet visade att användandet avemotionsfokuserad coping bäst förklarade studenternas akademiska stress. Detfanns även signifikanta könsskillnader i resultatet som visade att kvinnoranvänder emotions- och undvikande coping i högre utsträckning än män, samtatt kvinnor är mer akademiskt stressade. Däremot fanns inga signifikantakönsskillnader gällande problemfokuserad coping och self-efficacy. Slutligendiskuteras studiens resultat samt förslag på vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)