Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: [2008]

Nyckelord: Förskola; förskoleklass; föräldraroll; föräldrasam;

Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att få fördjupad kunskap om föräldrars egna uppfattningar om samverkan med skola iövergången från förskola till förskoleklass, och att jämföra deras uttalade förhållningssätt med de riktlinjer somär rådande i dagens förskola och skola. För det syftet har vi använt oss av litteraturstudier, dokumentanalys ochkvalitativ intervjumetod. Litteraturstudiet, med fokus på föräldrasamverkan, har givit oss en ram för arbetet ochhar varit till hjälp vid bearbetning och analys av resultaten. Här har vi tittat närmare på varför samverkan bör skeoch med vilka argument. Genom dokumentanalys har vi undersökt hur riktlinjerna för samverkan ser ut iläroplanerna. Det empiriska materialet är insamlat genom kvalitativa intervjuer med sju föräldrar till barn i tvåolika förskoleklasser. Genom att intervjua föräldrarna har vi sökt svar på frågor om hur föräldrar upplever attsamarbetet med pedagogerna fungerar. Hela vår studie bygger på den sociokulturella teorin utifrån den ryskepsykologen Lev S. Vygotskij.Vi har utifrån våra kvalitativa intervjuer funnit fyra teman. Dessa är: Mellan tidsbrist och engagemang,Gemensamt ansvar, dialog och insyn, Problem och svårigheter i samverkan samt Samverkan från förskola tillförskoleklass. Vi har utifrån dessa teman upptäckt att föräldrar oftast vill ha samverkan men att de av olikaandledningar inte alltid finner vägar till ett fungerande samarbete med förskola/skola. Vi såg också att det bådefinns föräldrar som vill ha inflytande i verksamheten och de som inte vill ha det eftersom de är nöjda medsamverkan. En genomgående upplevelse hos de intervjuade föräldrarna är att samverkan förändras och blirmindre när barnen börjar i förskoleklass, men att det också finns föräldrar som av olika orsaker inte tycker attsamverkan minskar i övergången till förskoleklass. Det viktigaste skälet till varför samverkan bör ske är att ettgott samarbete med föräldrar bidrar till förskolans kvalitet och barnens studieresultat i skolan. Enligt de riktlinjersom finns i nuvarande läroplaner ska hem och förskola/skola samarbeta och komplettera varandra.-1-

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)