Tack, men nej tack – en kvalitativ studie om värderingar inom reklambranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Författare: Ronja Gustafsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Reklam är något som finns i princip överallt i dagens samhälle; i kollektivtrafiken, på sociala medier, TV, tidningar, på stan och så vidare. Det finns reklam för produkter, artister och även politiska partier. Studier visar på att reklam för med sig en rad konsekvenser genom den stereotypa framställningen som ofta sker inom reklam. En stereotyp kan ses som en generaliserad bild och förväntning i samband med vad en person har för personliga egenskaper. Syftet med den här studien är att undersöka om det finns något samband mellan stereotypiskt normativt tänkande och sexistiskt reklamskapande och om personer på reklambyråer kan balansera sina privata värderingar i samband med vad deras kunder har för värderingar. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med sex olika reklambyråer som sedan har resulterats i att det finns tendenser på samband mellan normativt tänkande och sexistisk reklam samt att de privata värderingarna anpassas beroende på vilken titel som personerna har på byrån.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)